Slaptas kūrėjas: Leono Gineičio archyvinio palikimo fragmentai
Autorius paskelbė filosofinių miniatiūrų ir aforizmų rinkinių (Vienovė 1990, Išeitis 1991, Istorinis kelias į universalią pasaulėžiūrą 1992, Užuominos apie svarbiausia 1995, Būtis ir vienovė, Gyvybės metai (abu 1997), Žybsniai 1999, Ketureiliai 2002).
Šie darbai buvo mažiau žinomi, nors pats autorius laikė juos svarbiausiais savo kūryboje. Filosofinei Leono Gineičio kūrybai , kurią labiausiai įtakojo Vydūnas, J.W. Goethe, L. Tolstojus, b. Spinoza, senoji kinų ir indų išmintis, būdinga visuma, kuri jungia būties vienovės idėją. Tarp Vydūno ir Leono Gineičio galima įžvelgti sąsajų gyvenimo prasmės, dvasinio tobulėjimo, sąmoningumo ugdymo principuose. Labiausiai atspindinti autoriaus pasaulėžiūrą knyga, išleista 1977 m. – „Būties vienovė“ , kurioje žmogui tarsi suteikiama pažinimo galia, vainikuojanti jausmų ir proto pastangas.
Dar besimokant Antalieptės progimnazijoje, dienoraščio įrašas byloja apie Leono patirtą apšvitimą: „Pajutau tiesiog fiziškai, kaip laikas lėkte lekia, ir visi tie, kurie neaptiks pagrindo, virs dulkėmis“ (citata iš Susirašinėjimas su Tėvu Aloyzu, I d., 1944, sausio 14 F365-15, p. 13).
Besimokydamas Ukmergės mokytojų seminarijoje, su didžiausia aistra studijavo prof. Šalkauskio, dr-o Maceinos filosofiją, vysk. Pr. P. Bučio, A. Jakšto apologetinius raštus, O.S. Marden’ą, Th. Toth’ą (kiek išversta), J.Moravskio „Vakarus prie Lemano“ . Pamažu vyko dvasinis virsmas – nuo religingo, „Gyvosios dvasios“ idėjos vedino jaunuolio link panteistinės pasaulėžiūros.
Studijuojant Vilniaus universitete, į savo užrašų sąsiuvinius (kurių daugybė saugoma Vrublevskių bibliotekoje), stropiai konspektavo tekstus apie ląstelę, atomą, žinias apie astronomiją, chemiją, fiziką, biologiją. Taip pat domėjosi literatūra, estetika, filosofija. Ir čia Leono Gineičio neapleido klausimai – kokia gyvenimo prasmė, kas yra mirtis, kas yra tiesa? „Jaučiuosiu skęstas į chaotiškų žinių bedugnę“ (citata iš „Ateivio biografijos“, p. 73). Studijų metais susiformuoja Gineičio priimtasis būties vienovės principas, kuris dominuos jo dvasinėse kūrybinėse paieškose.
Jau karo laikotarpiu Leonas Gineitis pradėjo rašyti savo dienoraštį, kurį su ilgesnėmis ar trumpesnėmis pertraukomis rašė visą gyvenimą – nuo 1943-ųjų metų gegužės iki 2003 m. gruodžio 31 d., likus mėnesiui iki mirties. Dienoraščio turinys nėra vientisas: nuo kasdienių įvykių aprašymo, filosofinių samprotavimų pereinama prie miniatiūrų, vaizdelių, etiudų, ketureilių, o paskutinį gyvenimo dešimtmetį vėl grįžtama prie tradicinio dienoraščio formos.
Tuo metu Gineitis dar rašė ir laisvosios kūrybos fragmentus – fiksavo ir aprašinėjo nuotaikas, filosofines mintis. Jo įkvėpimo šaltiniu tapo gamta. „Jautrumą gamtai manyje stiprino vienatvė, o šią, būnant namie, – aplinka“ (citata iš „Ateivio biografijos“, p. 14). Gineičio gyvenamuoju laikotarpiu vyko daugybė virsmų. Aplinka liūdino kūrėją, jis užsisklendė, tolo nuo kasdienybės įvykių, ieškodamas atsakymų, kokia gyvenimo prasmė, kokie uždaviniai. L. Gineitis gilinasi į F. Dostojevskį, N. Gogolį. Taip pat didžiulį susidomėjimą kėlė senoji kinų ir indų išmintis.
Po studijų Leonas Gineitis uoliai darbavosi lituanistikos srityje. Ir nors jo tyrinėjimų indėlis moksle buvo labai svarus , deja, pasak mokslininko, tai buvo „duondirbiškas“ darbas jo dvasiai. „Aš – viešas mokslininkas ir slaptas kūrėjas“ (citata iš „Ateiviobiografijos“, p. 105). Šie jo žodžiai išryškina matomąją ir nematomąją Gineičio asmenybės pusę.
Leonui Gineičiui buvo labai svarbu paskelbti savo filosofinius tekstus žmonėms. „Pakilimo valandomis taip norėjosi perteikti žmonėms tai, ką laikiau tiesa“ (citata iš „Ateiviobiografijos“, p. 117). Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, 1990 m. dienos šviesą išvysta psichologinių etinių miniatiūrų rinkinys “Vienovė”, kuriame būties vienovė aiškinama kaip struktūra, susidedanti iš vienovės emocinio pajautimo, teorinio bei istorinio suvokimo ir etinio pritaikymo. “Vienovėje” apstu gamtos miniatiūrų, panaudotų iš savųjų dienoraščių užrašų. Toliau seka 1991 m. išleistas dialogų rinkinys “Išeitis”, atskleidžiantis vienovės sampratos aspektus. Ir galiausiai istorinė būties vienovės raida – iš rytų į vakarus – atskleista 1992 m. pasirodžiusioje monografijoje “Istorinis kelias į universalią pasaulėžiūrą”.
Dienoraščiuose fiksuotas autoriaus nerimas, kaip skaitytojas “išgirdo” jo vienovės idėją. Deja, platesnio atgarsio sulaukta taip ir nebuvo, be keletos specialistų recenzijų. Nepaisant to, Gineitis 1995 m. trumpų aforizmų forma išleidžia rinkinį, kurio tema – svarbiausios vienovės problemos. Ir vėl, deja, platesnio atgarsio sulaukta nebuvo.
Pagal metų laikų ciklą parengtas trumpų kūrinėlių rinkinys, pavadintas “Gyvybės medžiu”, dienos šviesą išvysta 1997 m. Ir pagaliau, 1997 m. antrą kartą išleidžiamas “Istorinis kelias”, kuris pasirodo jau kitu pavadinimu – “Būties vienovė”.
1999 m. dienoraščių pastabų, replikų pagrindu išleidžiamas rinkinys “Žybsniai”. Po kelerių metų (2001 m.) Gineitis parengia etiudų rinkinį “Siekis”. Ir dar vienas 2002 m. pasirodęs filosofinio turinio darbas – rinkinys “Ketureiliai”. Antroji “Ketureilių” knygelė išėjo jau po autoriaus mirties – 2004 m.
Leonui Gineičiui absoliučiai svetima buvo vartotojiška kultūra, materializmas. „Prabanga man buvo dvasinės mirties sinonimas“ (citata iš „Ateiviobiografijos“, p. 101). Sau kūrėjas išsikėlė nelengvus uždavinius – saviugda, sveika gyvensena, visa energija skiriama kūrybai, atsiribojant nuo gyvenimo pagundų. Kūrėjui ypatingai svarbus buvo nuosaikumo siekimas, “vidurio kelio” balansas. Ir toliau neramią Gineičio asmenybę draskė prieštaringos mintys apie žmogaus silpnąsias puses, atsakymų apie gyvenimui iškeltus uždavinius klausimai. Mąstytojas vis labiau traukiasi iš svetimėjančio visuomeniško pasaulio, dar labiau įninka į knygų pasaulį, o atgaivos ir toliau ieško gamtoje, kurioje pajusdavo “aukštesnės esamybės kvėpavimą”.
2002 m. parašo vidinę kūrybinio gyvenimo ataskaitą “Ateiviobiografija” – rašytų dienoraščių santrauką.
Leonas Gineitis “Ketureilių” pratarmėje rašė: “…palauks saviškio skaitytojo mąslaus”, mintyje turėdamas nuostatą, jog jo kūryba dar sulauks atgarsio. Ir tikrai, neabejotinai verta naujai peržvelgti tokį savitą dvasinį Ateivio palikimą, įsiklausyti į jo keliamus svarbiausius egzistencinius klausimus.
***
Archyvinio palikimo dalis yra ir Gineičio dukters Viktorijos Gineitytės, habilituotos fizinių mokslų daktarės, Prisiminimai ir pamąstymai apie Leoną Gineitį, rašyti 2012 metų lapkričio 20 dieną. Gavę sutikimą šiuos prisiminimus viešinti, dalijamės jautriu dukters Viktorijos pasakojimu »
***
Apžvalgą parengė Rūta Kazlauskienė, prisiminimus perskaitė Dovilas Petkus
Parengta pagal:
- Keršienė, D. Leonas Gineitis: matytasis ir nematytasis gyvenimas, arba Ateivio biografija. Senoji Lietuvos literatūra, 2004, kn. 17, p. 75–110.
- Leonas Gineitis. „Savęs užteks iki galo…“. Parengė Rimantas Glinskis. Metai, 2008, Nr. 10, p. 111–127.