Penktoji ekspozicija
2016 m. gegužės 17–31 d.
Eduard Semaško Popierius, akvarelė |
Piešinys saugomas Lietuvos MA Vrublevskių bibliotekos Rankraščių skyriaus 1989 metais sudarytame vaizduojamosios dailės rinkinyje Lietuvos dailininkų piešinių ir eskizų kolekcija (F320). Piešinius tyrinėti ir aprašyti buvo patikėta ilgamečiam Lietuvos dailės muziejaus darbuotojui dailėtyrininkui Vladui Drėmai, pradėtą darbą tęsė jo duktė Gražina Drėmaitė.
Šiuo metu kolekciją sudaro 2385 saugojimo vienetai, apimantys 1748–1970 metų laikotarpį. Tai buvusios Lietuvos ir Lenkijos valstybės teritorijoje gyvenusių ir kūrusių įvairių tautybių skirtingos žanrinės ir meninės orientacijos dailininkų akademinės studijos, buitinės kompozicijos, karikatūros, šaržai, peizažų, portretų ir altorių paveikslų eskizai, atlikti ant popieriaus ar kalkės pieštuku, anglimi, tušu, sepija, sangvinu, kreida, akvarele, guašu, pastele. Kolekcijoje atsispindi dviejų šimtmečių Lietuvos dailės istorija.
Pagal išlikusį inventoriaus numerį ir antspaudą nustatyta, kad piešinys gautas iš Šiaulių Aušros muziejaus.
Bibliografija: Pajedaitė, I. Lietuvos dailininkų piešinių ir eskizų kolekcija: tvarkymo ir saugojimo problemos. In: Polsko-litewskie kontakty naukowe w świetle zbiorów archiwalnych i bibliotecznych. Warszawa, 2004, p. 252–257.
Būklė prieš konservavimą ir restauravimą
Piešinys užklijuotas ant pagalbinio popieriaus lakšto. Averse ant pagalbinio popieriaus rudos spalvos rašalu užrašyta: Ist. sk. Inv. N. 20, reverse uždėtas Šiaulių Aušros muziejaus antspaudas. Piešinio ir pagalbinio popieriaus paviršius gausiai padengtas vabzdžių ekskrementais ir dulkėmis. Ties piešinio viduriu gausu įplyšimų, ryški vertikali lenkimo žymė. Didžiausios popieriaus netektys yra kairėje piešinio pusėje, o įvairaus ilgio įtrūkimai matomi visame plote. Popieriaus netekčių yra ir pagalbiniame popieriuje, jis prisiklijavęs netolygiai, daugelyje vietų atšokęs nuo piešinio.
Piešinio popieriaus pH<7,0.
Vaizdai prieš konservavimą ir restauravimą
Atlikti konservavimo ir restauravimo darbai
Piešinio popieriaus paviršius iš abiejų pusių nuvalytas trintukais, šepetėliais, skalpeliu, o vietos be dažų papildomai išvalytos muilo su tulžimi vandeniniu tirpalu. Akvarelės dažai fiksuoti vandeniniu 1 % želatinos tirpalu. Sudrėkinus distiliuotu vandeniu, pamušimo popierius atskirtas nuo piešinio, pašalintas atsidengęs storas klijų sluoksnis. Piešinys (aversu į viršų) ir pagalbinis popierius išplauti distiliuoto vandens vonelėje, šarminti vandeniniu Ca(OH)2 tirpalu. Popieriaus netektys atkurtos tonuotu liejimo mašinoje išlietu popieriumi (~35 g/m2), įplyšimai sutvirtinti tuo pačiu išlietu ir voratinkliniu popieriumi Čara (10 g/m²). Voratinkliniu popieriumi dviem sluoksniais pamuštas piešinio reversas. Klijai: 3 % KMC. Retušuota akvarele Ленинград. Pagamintas specialus aplankas saugojimui. Tame pačiame aplanke saugomas ir sutvarkytas pagalbinis popierius.
Piešinio popieriaus pH>7 (1999 m.); pH 7,0 (2016 m.).
Pagalbinio popieriaus pH 7,1 (2016 m.).
Vaizdai po konservavimo ir restauravimo
Konservavo ir restauravo Dalė Daukšienė 1999 m.
Retušavo Edita Keršulytė
Parodą parengė Dalė Daukšienė ir Edita Keršulytė
Konsultavo Ingrida Pajedaitė ir Birutė Giedraitienė
Fotografavo Virginija Valuckienė ir Valentina Kulikauskienė
Skaitmenino Laurynas Marcinkevičius